Ga naar de inhoud

Warmlopen

Warm lopen van de motor en op noodloop gaan van de motor
In juni 2016 was de eerste keer dat ik een lange tocht met de kitcar kon maken. Er was een toertocht georganiseerd door de Sevenclub (Haenig en rap an) in de Achterhoek. Het was een warme zondag (28 graden) en ik moest 280 km snelweg rijden alvorens te kunnen aansluiten bij de toertocht. De auto heeft zich hier prima gehouden, geen storingen, maar op de terugweg op het warmst van de dag liep de motortemperatuur op en viel de motor in noodloop. Wanneer de temperatuur dan weer zakte werd alles weer normaal. Thuis ben ik vervolgens gaan kijken wat de oorzaak hiervan was en die was drieledig:
• T.b.v. de keuring bij de RDW had ik alles onder de motorkap zo maximaal mogelijk ingekapseld met kunststof kappen en geluidsisolatie, omdat de vereiste 76 dB bij 50 km/uur best een uitdaging is om te halen met een dieselmotor. Daarom had ik vóór de motor een verticale plaat gezet met geluidsisolatie. Gevolg hiervan is dat de doorstroming van de radiator niet optimaal is (aan de achterzijde deels afgedicht) en dat de motor zelf geen koeling krijgt. Ook de onderzijde is dichtgemaakt met een plaat. De plaat vóór de motor heb ik verwijderd waardoor de radiator beter doorstroomd wordt en de motor zelf ook betere koeling krijgt.
• De luchtaanzuiging van het luchtfilter zat achter de radiator, met dezelfde reden; geluid reduceren. Gevolg hiervan is dat de motor warme lucht aanzuigt en dientengevolge onnodig warm wordt. Ook voor het vermogen van de motor is het beter frisse lucht aan te zuigen. Om dit te bereiken heb ik een “duct” gemaakt (zie onderstaande foto)onder de motorkap middels een PVC plaat waardoor het luchtfilter alleen nog koude lucht van vóór de radiator kan krijgen, zonder opmenging met warme lucht van de radiator of intercooler. Qua geluid is dit nauwelijks hoorbaar.

• In eerste instantie dacht ik dat ik het probleem hiermee opgelost had, maar helaas. Wanneer de motor boven een bepaald vermogen kwam dan begon de temperatuur op te lopen, onafhankelijk van de buitenlucht temperatuur. Zowel bij hoge buitenluchttemperatuur als onder de 10 graden buitenlucht temperatuur begon de motortemperatuur bij een snelheid van 140 km (dus een bepaald vermogen) op te lopen en ging de motor in noodloop. Bij gas terug nemen zakte de temperatuur weer. De ventilator liep dan voluit echter de temperatuur bleef oplopen. Bij nader onderzoek bleek dat de doorstroming van de radiator (van een Volkswagen Polo) te laag was, de radiator is te klein en heeft daarmee te veel stromingsweerstand. Het gevolg hiervan was dat de waterpomp onvoldoende flow genereerde (door de hoge stromingsweerstand) en daarmee de warmte uit de motor onvoldoende richting de radiator getransporteerd werd; dit is dus buitentemperatuur onafhankelijk; de motor kan zijn warmte niet kwijt!! Dit heb ik opgelost door een radiator te monteren met meer doorstromend oppervlak (dikkere core). Deze radiator heb ik op maat besteld bij www.coolexperts.co.uk met een core van 55 mm; de originele VW Polo radiator was slechts 35 mm dik.
Coolex aluminium radiator (voorbeeld)

• En toen werkte alles perfect: HELAAS in het hooggebergte (Dolomieten, Stelvio, …..) liep de temperatuur weer op. De ventilator liep continu en toch steeg de temperatuur weer. Bij het kijken van een aflevering van Wheeler Dealers lostte Edd China een koelprobleem bij een “Amerikaan” op door het monteren van een Shroud om de ventilator. Deze had ik niet gemonteerd en de ventilator zoog de lucht onvoldoende DOOR de radiator heen maar zoog de lucht gewoon vanaf de zijkant. Met een aluminium plaat heb ik een omkasting om de ventilator gemaakt die voorkomt dat de lucht langs de radiator wordt gezogen en de stroming door de radiator forceert. Volgens Edd China verdubbelt het rendement van een ventilator door het monteren van een shroud. Sindsdien nog vele bergpassen gereden en de temperatuurmeter is altijd netjes op zijn plek blijven staan. Dus anno 2022 is het probleem van warmlopen definitief opgelost.

Onderstaand een voorbeeld van een shroud.