Ga naar de inhoud

Weet waar je aan begint

Het is geweldig om een eigen auto te bouwen,
maar weet waar je aan begint

Om te beginnen dien je goed te weten wat je wil gaan doen:


• Keuze maken voor een bepaald type, Lotus Super 7, Cobra, Porsche replica etc.
• Wat wil je? Helemaal zelf bouwen, een kant en klare kit kopen of een kant en klare auto kopen met kenteken; er zijn vele bouwprojecten op internet te koop die niet zijn afgemaakt.
• De wet en regelgeving goed bestuderen (regels RDW en belastingdienst), of wil je de U-bocht constructie toepassen (keuren in Engeland en dan invoeren), maar dan moet je de regels ook kennen. De van toepassing zijnde regels kun je downloaden.
• Je naasten duidelijk maken dat je hier vele uren mee bezig bent.


o Het bouwen van de auto heeft mij ongeveer 750 uur in de garage gekost
o 200 uur uitzoekwerk voor de regelgeving met vooral de werkelijk van toepassing zijnde details; je moet alles via verschillende plaatsen bij elkaar sprokkelen
o 500 uur internet afzoeken voor info over berekeningen, onderdelen, autotechniek, etc. (voordeel is dat je geen eeuwigdurende series hoeft te kijken op de televisie)
o 50 uur communicatie en bezoeken bij de RDW, belastingdienst
o En dan had ik nog het geluk dat een vriend van mij dit traject al eens had doorgemaakt, dus daar kon ik al veel info verkrijgen.
o En nog vele uren achteraf voor reparaties, modificaties, optimalisaties, etc. want het is voor jezelf nooit AF (in mijn geval schat ik hiervoor ook nog eens 300 uur, alleen die kun je indelen zoals je zelf wenst)


• Wat wil je spenderen aan het project? Denk hierbij aan een donorauto, onderdelen, onderdelen die je maatgemaakt moet laten vervaardigen, BPM welke afhankelijk is van gewicht, brandstoftype en type versnellingsbak (dit kan een behoorlijke kostenpost zijn tussen de 700 en 7000 Euro, afhankelijk van de gemaakte keuzes)


• Zorgen dat je administratie in orde is:
o Je moet aantonen dat je het frame zelf gemaakt hebt (fotos e.d.)
o De herkomst van de donoronderdelen vastleggen
 Aankoopnota donorauto incl. RDW vrijwaringsbewijs,
 Informatie dat de gebruikte motor en versnellingsbak ook daadwerkelijk uit de donorauto komen (gegevens fabrikant)
 Gegevens van alle separaat aangekochte onderdelen verzamelen (denk aan aankoopnotas, certificaten, EMC, etc.)
 Zorgen dat alle onderdelen ook het juiste CE keurmerk hebben en zichtbaar (denk aan verlichting e.d.)


• De juiste stappen in het proces zetten,
o eerst een VIN nummer verkrijgen voor het chassis met bijbehorende motor en versnellingsbak ( in mijn geval RDW Venlo)
o Een statische voor-keuring bij de RDW in Lelystad
o Een Keuring bij de RDW in Lelystad inclusief afhuren van circuit, apparatuur, manuren e.d. voor remtesten, geluidsmetingen e.d.
o De kosten hiervan lopen uiteen van minimaal 2000 Euro tot ………… Euro, afhankelijk van de kwaliteit en conformiteit met de regelgeving.


Het bovenstaande klinkt afschrikwekkend, maar bij een goede voorbereiding valt het ook allemaal erg mee en krijg je ook bij de RDW prima medewerking. Maar je krijgt er ook wat voor terug:

Een unieke auto

Veel bouwplezier (want je creëert iets nieuws)

Veel rijplezier

Vele positieve reacties tijdens het rijden

Een nieuwe kennissenkring van mede-lotgenoten (lees vakidioten, enthousiastelingen, techneuten, etc.)
Een smile van oor tot oor