De keuring zorgt ervoor dat je legaal de weg op mag met de auto, maar dan is de auto nog lang niet klaar.
uiteraard zijn er nog een aantal esthetisch zaken die uitgevoerd moeten worden, want voor de keuring is alleen dat gemaakt wat ook maar absoluut noodzakelijk was voor de goedkeuring;
EN OOK NIETS MEER.
- Vervangen “verplichte” knipperlichten door “mooie” knipperlichten.
Voor de keuring dien je knipperlichten te hebben met een E-keurmerk voor autos. Losse knipperlichten met dit kenmerk zijn bijna niet te krijgen en alleen Hella levert deze (volgens mij). Echter deze zijn GROOT en ROND en niet echt mooi. Deze heb ik dan ook snel vervangen door esthetisch mooiere motor knipperlichten.
Voor:

Na:
- Zijspiegels vervangen door motorspiegels met ingebouwde LED knipperlichten
De zijspiegels had ik voor de keuring heel hoog en breed moeten plaatsen voor voldoende zicht naar achteren. Hiervoor had ik de oude spiegels van mijn Suzuki V-strom DL1000 gebruikt en verlengd. Via AliExpress heb ik mooie slanke spiegels met ingebouwde LED knipperlichten gekocht. Werkt perfect en geeft een goed beeld naar achteren. Dit kon echter pas nadat ik een voorruit gemonteerd had. De bevestigingssteunen voor de voorruit zijn gebruikt als spiegelmontage plaats.
Voor:

Na:

- Voorruit aangebracht
Voor de keuring had ik geen voorruit gemonteerd i.v.m. de verplichte montage van ruitenwissers en een sproeimechanisme. Allemaal extra werk en gewicht, hetgeen wel weer in de oorspronkelijke Lotus Super 7 gedachte past. In eerste instantie heb ik een voorruit vervaardigd uit plexiglas (wettelijk niet toegestaan) maar om te proberen perfect. Hierdoor heb ik het effect en de hoogte goed kunnen uittesten. De steunen heb ik uit 6 mm aluminium gezaagd en gevijld, voorbereid voor een glazen ruit. Halfweg 2016 heb ik via Trichtglas een geharde ruit op maat laten maken van 4 mm dik. Hiervoor heb ik een aluminium kader gebogen hetgeen verlijmd, geschroefd en vastgekit is aan aluminium staanders die ik aan het oosprokelijk frame kan bouten. De ruit heb ik 36 cm hoo gemaakt hetgeen een prima hoogte is voor de montage van een dakje.
Voor:

Na met kunststof ruit:

En met glazen ruit inclusief kader gebogen uit aluminium U-profiel:

- Dashboard vervangen
Het oorspronkelijke dashboard was een MDF plaat met daarin de BMW klokken verwerkt. Dit dashboard was door de grootte van de BMW klokken en een goede afleesbaarheid alleen maar a-symmetrisch te plaatsen. Dit heb ik vervangen door een symmetrisch dashboard met weer de klokken van BMW. Teven heb ik een aluminium paneel met o.a. de alarmlichten, mistlichten, USB aansluiting, 12 volt stekker en reserve schakelaars aangebracht om het aluminium uit de rest van de auto te laten terugkomen. De Lichtschakelaar en een turbodrukmeter (noodzakelijk om de turbodruk goed te kunnen instellen en controleren) zijn aan de linkerzijde van het stuur geplaatst. De BMW klokken heb ik aangepast door de lichtschakelaar en de mistlichtschakelaar eraf te zagen waardoor het zo smal werd dat het symmetrisch paste. Tevens heb ik een handschoenenkastje toegevoegd; ik weet dat dit niet bij het principe van een Lotus Super 7 past, maar het blijkt wel heel handig te zijn. Ook het stuur is vervangen door een kleiner sportstuur van 34 cm doorsnede (het oorspronkelijke stuur was 43 cm) gekocht bij FK Automotive in Duitsland. In het midden van het stuur is het logo aangebracht.
Voor:

Na:

En een detail van de schakelaars in het aluminium paneel:

- De kofferbak is “ingericht”
Door de enigszins verlengde uitvoering van het chassis is er een voldoende kofferruimte beschikbaar. Deze heb ik aan de binnenzijde ingericht met rechthoekige bakken uit betonplex die ik met 6 stuks M6 boutje kan verwijderen. 1 kleine bak voor gereedschap en 2 bakken voor bagage. In totaal schat ik een kleine 150 liter inhoud, niet veel maar een paar weekendtassen kunnen mee. Het kofferdeksel heb ik gemaakt van dunne Trespa, relatief zwaar, maar stevig en perfect te spuiten met een kunststof lak.
De kofferbakinrichting:

Het deksel van buitenaf gezien:

- Uitlaat
De originele ingekorte uitlaat met demper is vervangen door een absorptiedemper midden achter onder de auto met dubbele uitlaatpijp. Oorspronkelijk zat de uitlaat aan een zijkant en hing zo diep dat de uitlaat pot te goed zichtbaar was. Nadeel van de uitlaat in het midden is dat dieselrook tegen de achterzijde gezogen wordt bij hogere snelheden waardoor de achterzijde zwart wordt. De absorptiedemper (open pijp) produceerde in eerste instantie teveel kabaal. Dit heb ik opgelost door het plaatsen van een zelfgemaakte dB killer (uiteraard met veel Google ondersteuning). Bij lage toerentallen en normaal cruisen produceert deze uitlaat een rustig, typisch dieselgeluid. Bij hard doortrekken in de toeren verandert dit geluid in een snerpend geluid waardoor niets meer van diesel te herkennen is, leuk effect.
Voor:

Na:

- Windscherm in rolbeugel
In de rolbeugel was t.b.v. de keuring een zwarte PVC plaat aangebracht. Zonder zicht naar achteren hoeft een binnenspiegel niet en die zou sowieso gezien de hoge stoelen geen keuring-acceptabel zicht geven. Deze plaat was gewoon vatgekit en deze heb ik vervangen door een mooie, demontabele, glanzend zwarte Plexiglas plaat van Daemen Kunststoffen in Geleen. In de praktijk werkt dit windscherm aan de achterzijde prima waardoor je relatief weinig wervelingen in de nek krijgt. Doordat de rolbeugel dicht is kan de toekomstige dakconstructie minimaal blijven.

- Logo
Omdat het GEHEEL zelfbouw is heb ik ook een eigen logo bedacht. Met als inspiratie de Maserati drie-tand heb ik mijn initialen MH vormgegeven in een logo. Dit heb ik op de motorkap, de centrale wielmoeren en het stuur aangebracht in de kleuren geel-zwart. Het logo heb ik gemaakt middels eenvoudige brede PVC tape in kleur en deze uitgesneden volgens een mal en vervolgens gesealed met een 2 componenten lijm en daarna afgelakt met hoogglans acryl lak. Lakken op de PVC tape was niet mogelijk; loste op.
Logo op de motorkap:

OP de centrale moer van de wielen:

En op de outfit:

- Stoelen verlaagd
Bij langere ritten gaf de zitting te weinig steun aan de bovenbenen waardoor kramp optrad. De sportstoelen, met overigens prima zijdelingse steun, stonden op een geleider van 25 mm dik die sowieso niet goed schoof (eigenlijk ook niet nodig). Deze heb ik verwijderd en vervangen door een conische wig dei van 30 naar 10 mm toeloopt, vervaardigd uit massief PVC. Hierdoor komt de zitting aan de voorzijde 15 mm hoger dan oorspronkelijk en aan de achterzijde 25 mm dieper. De zit is dus dieper (ook gevoelsmatig t.o.v. het chassis) en de bovenbenen worden nu wel ondersteund. een prima verbetering in comfort tijdens langere ritten.
- Motorkap sluitingen
De motorkap sluitingen aan de zijkant van de motorkap (rubberen straps) zijn vervangen door een centrale motorkapsluiting uit een Subaru Outback (oorspronkelijk kofferbaksluiting). Hierdoor wordt de motorkap “onzichtbaar” dichtgeklikt en kan van binnenuit geopend worden met een staalkabeltje met knop. De gaten zijn afgedicht door een speciaal BMW M-embleem in zwart (jaja AliExpress)
Voor:

Na; met gesloten kap niet zichtbaar en van binnenuit te openen:

- Pedalen naar voren geplaatst voor iets meer beenruimte, vooral bij de koppeling
Het koppelingspedaal kwam vrij hoog op wat de beenruimte van het linkerbeen beperkte. Daarom heb ik een compleet nieuw koppelingspedaal gemaakt uit staal, waar ik zowel de slag als de positie van het daadwerkelijk pedaal mee kan verstellen.

- De velgen zwart gespoten en de remklauwen/trommels van rood naar geel gewijzigd
De standaard BMW velgen, welke ik mooi vind, heb ik zwart gespoten, beter passend bij de rest van de auto. Oorspronkelijk had ik de remklauwen rood gemaakt echter dit paste niet echt bij de rest. Daarom heb ik deze later geel gemaakt, wat veel mooier bij de rest past en mooier afsteekt door de zwarte spaken van de velg.
Voor:

Na:

- “Bumper” aan de achterzijde aangebracht
Aan de achterzijde kon je goed onder de auto inkijken zodat de uitlaatconstructie en de achterwielophanging zichtbaar waren. Een mogelijke oplossing zou een diffuser zijn echter een soort bumper aan de onderzijde uit uitlaatpijp die ik toch nog had liggen was volgens mij ook een mooie oplossing. Tevens heb ik hierop een rode reflecterende tape geplakt om de zichtbaarheid te verbeteren. Er is nu geen zicht meer onder de auto en ik vind het zelf prima geslaagd.

- Achterlampen vervangen door Biltema LED verlichting met E-keur
Moet nog gebeuren