Een diesel is eenvoudig qua elektriciteit,
maar de uitgebouwde kabelboom blijft schrikken
Het demonteren van de kabelboom uit de donor auto is een karwei op zich. Je mag niets doorknippen, of je moet wel heeel zeker weten dat je dit niet meer nodig hebt, en alles moet gelabeld worden, want wat zo duidelijk lijkt als het in de auto zit, is in uitgebouwde toestand een warboel. De elektrische schemas die je van internet kunt downloaden n diverse uitvoeringen zijn erg behulpzaam, maar relatief complex. Een elektrisch schema voor een BMW E36 zijn al snel 800 bladzijden, voor de meest uiteenlopende uitvoeringen. Een geluk is dat alle stekkers genummer zijn en alle kabels kleurgecodeerd zijn op zijn Duits, gründlich und ohne Fehler.
Onderstaand de ongesorteerde kabelboom; 1 hoop ellende lijkt het wel
Dan kan het strippen van de kabelboom beginnen. Alles zo mooi mogelijk uitleggen op een vlakke vloer, de bundeltape verwijderen (wat een plakzooi !!), een onnodige stekker zoeken (bijv. elektrische raambediening, toch niet nodig) en deze verwijderen tot aan de zekering, of waar je ook mag eindigen.
Op de onderstaande foto ligt de grotendeels gestripte kabelboom geordend op het gazon; links de voorverlichting, midden het dashboard met de zekeringenkast, onder de motorelektronica (zwart) en boven de achterzijde van de auto incl. deuren
Vervolgens start het inbouwen van deze kabelboom in de auto EN het maken van de aanpassingen die noodzakelijk zijn voor de afwijkende eisen voor de keuring. In dit geval was dit niet veel, alleen een extra ventilator voor de koeling, dagrijverlichting (die altijd moet branden als de auto KAN lopen, maar uit moet zijn als enige andere verlichting brand) en het aanpassen van de dubbele koplampen naar enkele koplampen met H4 schakeling.
Hieronder een aanzicht van de ingebouwde zekeringenkast (midden), accu (boven) de motorelektronica (achterzijde motor links) en de doorvoering naar het dashboard en achteren langs de stuurkolom.
en onder de stuurkolom
