Door velen wordt dit gezien als sloop, maar in werkelijkheid is dit demonteren.
Vele onderdelen moeten zodanig uitgebouwd worden dat ze herbruikbaar zijn.
Alvorens het demonteren van de BMW te starten dienden een aantal zaken geregeld te worden.
De auto diende formeel op papier gesloopt te worden. In 2014 was het nog mogelijk een voertuig zelf te slopen indien dit aan een aantal voorwaarden voldeed waaronder de leeftijd. Sinds 2015 dient dit ALTIJD door een RDW erkend sloopbedrijf te worden uitgevoerd. Na een sloopaanvraag te hebben ingediend heb ik van de RDW een vrijwaringsbewijs en een sloopbewijs gekregen.
Van de donor-auto dient de gehele identiteit aangetoond en gecontroleerd te worden. Dit houdt in dat er aangetoond moet worden dat het chassisnummer, het motornummer en het versnellingsbak nummer bij elkaar horen. Deze gegevens heb ik opgevraagd bij BMW Nederland. Nadat deze hoorden wat ik van plan was hebben zij binnen 2 dagen alle fabrieksgegevens van de auto toegestuurd. Zie onderstaand formulier afkomstig uit de database van BMW München. Tevens wensten zij mij veel succes en ze vroegen of ik hun van de ontwikkelingen op de hoogte kon houden.
Het slacht-offer
Hierna kon met de werkelijke fysieke sloop gestart worden. Hierbij diende zorgvuldig te werk gegaan worden.
- Zoveel mogelijk onderdelen dienden te worden hergebruikt; denk hierbij niet alleen aan vitale onderdelen zoals de motor, stuurinrichting, wielophangingen, uitlaat, pedalen unit, accubak, zekeringenkast, radiateurs, kabelboom, dashboard, remmen, etc. maar ook aan kleine onderdelen zoals stekkers, schakelaars, schroeven, beugels, rubbers, doorvoeringen, etc. etc. Alles diende zoveel mogelijk opgeslagen te worden zodat het ook nog hervindbaar en herkenbaar is.
- Zoveel mogelijk maten van de auto dienden te worden vastgelegd, denk hierbij aan positie ophangpunten, positie pedalen, stuur, versellingspook, uitlaat, geometrie voorwielophanging, achterwielophanging, etc. etc.
- De kabelbomen dienden geheel uit de auto verwijderd te worden, zonder hierin te knippen, en alle aansluitingen dienden gelabeld te worden, anders zou achteraf niets meer terugvindbaar zijn.
- Zoveel mogelijk onderdelen diende gedemonteerd te worden voor de verkoop. Denk hierbij aan lampen, carrosseriedelen, interieurdelen etc. die niet meer noodzakelijk waren in de kitcar. Achteraf bleek dit een prima poging, die helaas niet erg veel opleverde. Maar ook kleine beetjes helpen!! De motorruimte vóór de sloop; netjes verzorgd met nette afdekkappen zoals het een BMW betaamd:
De motorruimte ná de sloop; leeg en alle bruikbare onderdelen eruit gehaald:
Het interieur na de sloop; ALLES is eruit gehaald om de kabelbomen in zijn geheel eruit te kunnen halen zonder te knippen
En nagenoeg leeg in de garage
En uiteindelijk kon het “lijk” afgevoerd worden als oud ijzer (de achter-as diende nog te worden gedemonteerd echter tot op de kar diende deze als “kruiwagen”)
Wat hierna restte waren een hele berg onderdelen, zoals:
Kleine onderdelen uit de motorruimte, je weet nooit waar je het nog voor kunt gebruiken
De kabelbomen in totaal 3 stuks die in de zekeringenkast samenkomen. 1 stuks voor de voorzijde van de auto, 1 stuks voor het dashboard en de achterzijde van de auto en 1 stuks voor de motor elektronica.
De achter-as, assen, remtrommels en op de achtergrond de velgen met banden
De motor met versnellingsbak (de versnellingsbak is op de foto niet te zien)
De stuurinrichting
En nog vele onderdelen meer, die geheid nog een keer van pas komen.