Ga naar de inhoud

De keuring

Door de voordeur,

Geen U-bocht constructie

Voordat ik aan de bouw van de auto begon heb ik uitgezocht welke mogelijkheden er waren om de auto “op de weg” te krijgen. Hiervoor heb ik contact opgenomen met enkele kitcar bouwers welke nog in Nederland actief zijn (hierbij spreek ik dan niet over Donkervoort die autobouwer is). 

Er zijn 2 mogelijkheden:

1. De officiële keuring via de RDW. Hierbij dient het voertuig te voldoen aan de eisen zoals deze geformuleerd staan in het “RDW individuele goedkeuringseisen en wijze van keuring voertuigclassificatie M1”; zie tabblad keuringseisen RDW. Dit werd door beide kitcar bouwers afgeraden vanwege het feit dat de keuring erg streng is en de RDW dit niet zo vaak deed. Zij kenden beiden voorbeelden waarbij de keuring tot hele hoge kosten geleid had o.a. vanwege geluidseisen die moeilijk haalbaar schijnen te zijn.

2. De U bocht constructie. Hierbij wordt het voertuig gebouwd voor de Engelse IVA (individual vehicle approval) waarna het na goedkeuring ingevoerd wordt in Nederland. De normale gang van zaken hierbij is dat het voertuig in Nederland gebouwd wordt en ook in Nederland een VIN nummer krijgt via de RDW en daarna wordt de auto naar Engeland getransporteerd waar de IVA wordt gedaan. In Engeland dient dan contact te zijn met een garagebedrijf dat eventuele mankementen kan oplossen. In de praktijk is deze keuring goedkoper (+/- 1200 Euro) echter hier moeten dan wel kosten voor transport, de reis naar Engeland, invoeren van het voertuig naar Nederland en weer aanpassen aan het rechtsrijdende verkeer (bijv. lichtbeeld koplampen) bijgeteld worden. Een schatting was dat deze keuring incl. alle bijkomende kosten tussen de 1700 en 2500 Euro zou gaan kosten. De zekerheid dat de kosten niet uit de hand lopen zijn hierbij wel groter.

Uiteindelijk heb ik gekozen om de keuring toch in Nederland uit te laten voeren. Tja er waren mensen (ook bij een lokaal kantoor van de RDW waar ik inlichtingen was gaan vragen) die beweerden dat dit in Nederland niet mogelijk zou zijn en dat werkt dan weer als een rode lap op de  welbekende stier!

Wat houdt het keuringstraject bij de RDW in:

1. (rit naar RDW Venray) Allereerst dient er een frame vervaardigd te worden met de bijbehorende motor en versnellingsbak en deze onderdelen dienen aangeboden te worden bij de RDW (in mijn geval in Venray). Het frame dient ongecoat te zijn, zodat men de lassen kan zien en het duidelijk is dat het om een zelfbouwframe gaat en niet om een gekocht fabrieksframe. Van de motor en de versnellingsbak dient de identiteit aangetoond te worden middels bijv. een aankoopnota, een vrijwaringsbewijs en in mijn geval een uittreksel uit de BMW voertuigdatabank waarin de nummers van de verschillende onderdelen vermeld waren (zie hoofdstuk sloop). Wanneer dit allemaal in orde is wordt een VIN nummer ingeslagen, en wordt in de RDW database een nieuw voertuig aangemeld. Een Nooitgedacht was geboren.

2. De gordelbevestigingspunten dienen te worden berekend en deze berekeningen dienen goedgekeurd te worden door de RDW. De berekeningen mogen traditioneel werktuigbouwkundig berekend te worden of aangetoond middels Eindige Elementen Berekeningen. In dat laatste geval dienen deze berekeningen wel door een erkende instantie te worden uitgevoerd. De reden hiervoor is dat de beoordeling hiervan moeilijk is wanneer de uitgangspunten voor de berekening niet 100% bekend zijn (en je dus gemakkelijk kunt sjoemelen). Ik heb de berekeningen traditioneel uitgevoerd, zie tabblad gordelberekeningen. Dit traject dient tijdig gestart te worden omdat het controleren van de berekeningen nogal wat tijd in beslag neemt (denk aan 2 maanden)

3. (1e rit naar RDW Lelystad) Nadat het voertuig afgebouwd is worden door de RDW in Lelystad de gordelbevestigingspunten gecontroleerd en middels een Dummy pop wordt de geometrie van de bevestigingspunten gecontroleerd. Dit is mijns inziens een redelijk vaag gebeuren omdat de exacte geometrie van de gebruikte dummy niet te vinden is op internet en de RDW hier ook redelijk vaag over doet. Via zoeken op google kwam ik bij Wijnand Swaan terecht (heeft zelf ook een voertuig gebouwd) via hem heb ik een tip gekregen om de juiste positie van de gordelbevestigingen te bepalen. Bij de keuring bleek dit dan ook te kloppen. 

Tijdens de keuring van de gordels kan ook een voor-keuring worden uitgevoerd waarbij het statische gedeelte van de auto wordt bekeken. Hiermee probeert men de bouwer nog voldoende ruimte te geven om mankementen op te lossen. Omdat de documentatie en de gehele staat van het voertuig er netjes uitzag (“we zien het wel eens anders”) hebben ze tevens de statische keuring in zijn totaal uitgevoerd. Hierbij kwamen een stuks of 10 afwijkingen boven water. Dit klinkt erg, maar het waren allemaal zaken die in vrij korte tijd op te lossen waren en constructief geen impact hadden. 

  •  EMC certificaat elektrische ventilator niet aanwezig (achteraf bleek EMC niet te gelden voor 12 volt gelijkstroom apparaten, dus ook niet voor de ventilator). Middels aankoopcertificaat aangetoond dat de ventilator geschikt was voor een auto.

  • Spiegels verder naar buiten en omhoog plaatsen i.v.m. achteruit zicht
  • Rolbeugel dicht maken met plaat om achteruitkijkspiegel “binnen”te voorkomen
  • Knipperlichten aan de voorzijde monteren met E-keur voor autos
  • Derde remlicht vervangen door remlicht met E-keur; nu was mistachterlamp gebruikt, had verkeerd E-keurmerk
  • Scherpe kant bovenzijde handrem afschermen (buisisolatie aangebracht)
  • Tankdop onlosmakelijk bevestigen aan auto middels staaldraad
  • Sterkteberekening van gordelbevestigingspunten overlegd

Document nog toevoegen

  • Extra beugel aan de remleiding gemaakt; deze had teveel bewegingsruimte
  • Scherpe kanten aan de voorzijde en de motorkapsluiting afgedekt middels PVC kapje
  • E-keurmerk gordels overlegd middels aankoopbewijs; de oorspronkelijke gordels waren GEEN rolgordels; dit is verplicht
  • Dagrijverlichting 10 cm naar voren geplaatst; zichthoek van voren was te gering
  • De afstelgegevens van de koplampen dienen nabij de lampen zichtbaar te zijn; middels sticker aangebracht
  • Remsysteem voorzien van T-stukken t.b.v. snel kunnen loskoppelen van de voor of achterrem. Advies van RDW wat de keuring versneld. De RDW is echt hulpvaardig!
  • ABS gedemonteerd, mag wel maar kost 2 dagen extra keuring ondanks dat dit het originele ABS van de BMW was.

Nadat al deze aanpassingen waren uitgevoerd is de auto op het circuit getest. De auto werd voorzien van meetapparatuur en vervolgens het circuit op

 zelf mee inspecteren

Getest werd o.a.:

  • Geluidstesten bij 50 km/h in de 2e en 5e gang; moet gemiddled lager dan 76dB zijn.
  • Statische geluidstesten achter de auto
  • Geluidsdruk claxon
  • Remvertragingstesten, zowel de losgekoppelde systemen voor en achter, en duurtest om fading te controleren,
  • Zichtvelden spiegels,
  • Draaicirkel,
  • Slalomtest,
  • Slecht asfalt stuk



Jaloers, want dan zie je je eigen auto met hoge snelheid rondjes rijden en je wilde nog zo graag dat je dit zelf mocht doen, maar:

Als dan ook alles in orde is dan volgt de ultieme beloning;

Je eigen auto

is goedgekeurd!!

Hierna volgt het bepalen van de CO2 emissie (berekend 74 gram/km) en de goedkeuring door de RDW.

De rekening van de RDW; ongeveer 2000 Euro, goedkoper dan via de U-bocht constructie (denk hierbij ook aan transportkosten en reparaties die aldaar uitgevoerd moeten worden)

Het goedkeuring formulier wordt vervolgens naar de belastingdienst gestuurd welke de CO2 belasting vaststellen en wanneer dit betaald is dan wordt de auto op kenteken gezet.

In mijn geval was ik toen dik 14 maanden verder; op 24 december 2013 had ik de donorauto gekocht en op 2 maart 2015 is de auto op kenteken gezet.

Het zelf rijden kan beginnen!

Belangstelling genoeg

😉

Belangstelling, geen bekeuring!