BPM (CO2-belasting) kun je beïnvloeden door de keuze van de motor,
niet alleen het vermogen, maar ook de brandstof telt!!
De keuze voor een dieselmotor was al gemaakt voordat ik met de bouw gestart was, vanwege de geldende belastingwetgeving. Voor een dieselmotor betaal je relatief weinig CO2 belasting (vroeger bpm). Als ik de kitcar vóór 1-1-2015 gekeurd had gekregen zou dit zelfs 0 Euro zijn geweest. Na die datum moest ook,een gering bedrag, worden betaald voor de CO2 hoeveelheid tot de vrijstellingsgrens.
De keuze aan dieselmotoren die direct gekoppeld zijn, of gekoppeld kunnen worden, aan een versnellingsbak voor achterwielaandrijving is beperkt. De 1,9 TDI van het Volkswagen is een goede keuze qua vermogen (standaard tot ong. 160 pk), maar kan alleen aan een versnellingsbak uit een Polonez (??? ja ze hebben bestaan) gekoppeld worden, of er moet een tussen flens en koppel as gemaakt worden voor een eigen samenstel, hetgeen ik in eerste instantie niet wilde. Vervolgens blijft dan alleen nog een Mercedes (190D) of BMW (318TDS of 325TDS) over. Er bestaan natuurlijk nog veel meer oudere diesels die met achterwielaandrijving verkrijgbaar zijn, echter dan kom je op oude dieseltechniek zonder turbo uit en dan wordt het wel heel traag.
De BMW 318TDS was voor mij een goede keuze. De motor heeft een vermogen van 90 PK en een koppel van 195 Nm. Op zich geen schokkende cijfers maar daar is wel nog wat aan te doen. De motor heeft een aparte kabelboom die grotendeels aan de motor zelf gemonteerd zit in een kunststof kast (mooi afgewerkt). Tevens heeft de motor aan de bovenzijde allemaal kunststof kappen die het geheel mooi glad afwerken waardoor het kabel en buizenwerk mooi afgedekt wordt.

De ophanging van de motor, bestaande uit 2 motorsteunen met hydraulische dempers, en een ophanging in rubbers onder de versnellingsbak zijn 1 op 1 overgenomen.
De uitgebouwde motor
Het inhijsen van de motor in het deels afgelaste frame om de maatvoering van de motorophanging en het plaatwerk te controleren.
De motor ingebouwd met bijpassend plaatwerk los aangeschoven.

En gelukkig: het past zoals het bedoeld was.
– De bodemspeling is 11 cm onder de carterplug (OKÉ)
– De speling tussen de motorkap en de motor is 3 cm op het smalste punt; net voldoende voor het aanbrengen van geluidsisolatie (precies OKÉ)
– De speling tussen de motor (elektronica) en de accubak en zekeringenkast is 5 mm. Dit is voldoende omdat de motor toch niet in axiale richting beweegt (perfect 😉 )
Na het verder afmonteren van alle onderdelen, poetsen en verven van de belettering op de motor ziet het dan vervolgens als onderstaand uit.
Volgens mij een mooi gevulde motor-ruimte, en door gebruik te hebben kunnen maken ziet het er ook nog eens mooi verzorgd en origineel uit. En zoals aan het begin al eens gezegd: het oog wil ook wat.

