Ga naar de inhoud

Defecte brandstofpomp

   Defecte brandstofpomp.

Tijdens een tochtje in de Zuid Limburgse heuvels sloeg de motor plotseling op hol. Het toerental liep op en vervolgens sloeg de motor af met achter de uitlaat een ontzettend grote witte rookwolk. Ik heb besloten om maar niet meer verder te starten en de auto naar huis te slepen.

Thuis aangekomen gestart met het onderzoeken van de storing. Bij het controleren van het oliepeil bleek er veel teveel olie in het carter te zitten. Gevolg hiervan was dat de olie via de carter ontluchting in het luchtfilter is aangezogen waardoor de motor dit mengsel heeft gebruikt om op hol te slaan. Door de hoge toeren is er een overvloed van olie aangezogen waardoor hij is ‘verzopen’ en is afgeslagen, een grote rookwolk achterlatend.In eerste instantie heb ik het kleppendeksel gedemonteerd om aan het uitbouwen van de cilinderkop te beginnen. Het eerste vermoeden was een defecte koppakking. Toen het kleppendeksel echter gedemonteerd was rook het erg naar diesel (?). Ik heb toen een aantal keer de motor via het contact startklaar gezet (op druk brengen van het brandstofsysteem vanuit de tank) en toen spoot er diesel langs de distributieketting. Daar dit heel erg vreemd is ben ik hiernaar gaan zoeken en toen bleek de afdichtingsring van de keerring in de hoge druk brandstofpomp een klein gaatje in te hebben ter plaatse van een vulkanisatie las. Deze heb ik door dieselrevisiebedrijf Bleijlevens in Margraten laten repareren (nieuwe manchet monteren). Tevens hebben zij de pomp hierna weer ingebouwd en afgesteld/getimed. Volgens Bleijlevens kwam dit nooit voor en moest ik het hele brandstofsysteem maar eens controleren.

Dit heb ik gedaan en toen bleek het volgende: ik heb een tank ingebouwd van een Smart Roadster (want deze paste qua afmetingen). In deze tank zat een lage druk brandstofpomp die vergelijkbaar was en van hetzelfde fabricaat als de originele van de BMW 318TDS. ECHTER bij verdere controle bleek de BMW pomp een opvoerdruk te hebben van 1,5 bar (volgens specificatie). De pomp van de Smart had echter een opvoerdruk van 10,5 bar (gemeten). Dit bleek dus voor de afdichtingsring een te hoge druk te zijn waardoor deze op een vulkanisatie punt kapot gedrukt was.

Uiteraard heb ik de lage druk brandstofpomp vanuit de tank toen vervangen door een pomp met een opvoerdruk van 1,5 bar, in werkelijkheid 2,0 bar gemeten. Hierna zijn geen verdere problemen meer opgetreden met het brandstofsysteem.