Wielophanging
Achterwielophanging
De achterwielophanging is gekozen van de donor auto een BMW 3 Compact. Deze heeft dezelfde achterwielophanging als een BMW Z3. De Compact ophanging is uitgerust met trommelremmen terwijl de Z3 schijfremmen heeft. Gezien het gewicht van de kitcar (ongeveer de helft van het gewicht van de Compact) zullen deze trommelremmen prima voldoen. In geval van nood kan dit achteraf nog omgebouwd worden.
Het betreft een ophanging aan een subframe, dat bij de Compact voor de geluidsoverdracht in rubbers ophangt, met twee onafhankelijke draagarmen. Hieronder een schets van deze achterwielophanging en daaronder de uitgebouwde wielophanging .
De rubberen ophangpunten zijn van de wielophanging afgezaagd op de exacte breedte van het frame van de kitcar. Daarna is dit vast gelast in het frame (zie onderstaande foto). In het subframe is niet alleen de wielophanging opgenomen maar ook de ophanging van het differentieel. Voordeel van deze werkwijze is dat de gehele geometrie van de achterwielophanging en aandrijving 100% behouden is gebleven.
“Nadeel” is dat de wielophanging meer lengte vergt dan de wielophanging zoals deze in het Haynes boek beschreven staat. Dit nadeel vind ik persoonlijk een voordeel doordat de ophanging nu ONDER de auto gebouwd is en er in de lengte ongeveer 20 centimeter meer bagageruimte ontstaat die ook nog eens veel dieper is doordat de wielophanging geheel onder de auto gebouwd is. De bagageruimte is nu goed voor ongeveer 3 weekendtassen, hetgeen voor een dergelijke auto riant is. Aan de buitenzijde van de kitcar is deze lengte alleen te zien in de lengte van de zijpanelen. Hierdoor kunnen de standaard zijpanelen zoals deze geleverd worden niet te gebruiken maar moeten deze uiteindelijk uit aluminium op maat gemaakt worden. Op de bovenstaande foto is te zien dat de kunststof “kofferbak” eigenlijk te kort is.
De separate schokdemper en veer zijn vervangen door een volledig instelbare monoshock van een Honda CBR1000R (fireblade). Deze monoshocks zijn qua veervoorspanning, hoogte en in- en utgaande demping instelbaar. Hierdoor is het veercomfort en de wegligging achteraf nog in te stellen.
De wieldraagarmen zijn nog steeds in rubbers opgehangen waardoor mechanische geluiden vanuit de aandrijving geminimaliseerd zullen worden. Doordat het achterste subframe in het frame gelast is zal deze demping minder zijn dan in de oorspronkelijke auto, echter niet afwijken t.o.v. de meeste andere autos, waarbij er tussen het wiel en het chassis ook slechts een schok- en geluiddempende rubberophanging zit.
Op de onderstaande fotos een impressie hoe de achterwielophanging, de aandrijving en de veren onder de kitcar gemonteerd zijn.
Voorwielophanging
De voorwielophanging is uitgevoerd als een instelbare double wishbone ophanging (afkomstig van een Honda CRX), gecombineerd met een monoshock van een Honda CBR1000R (identiek aan de achterschokbrekers). De stuurinrichting is hierbij 1 op 1 overgenomen van de BMW 3 Compact met dien verstande dat de stuurbekrachtiging is verwijderd, omdat deze gezien het gewicht niet noodzakelijk is.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de monoshocks binnen het frame te plaatsen echter dit paste niet (zie tab Frame).
Oorspronkelijk idee voorwielophanging:
Echter zoals vermeld was dit qua ruimte en stijfheid niet haalbaar.
Bij de voorwielophanging is de geometrie (voorloop) 1 op 1 overgenomen van de BMW. De voorloop kan wel nog 15 mm naar voren of achteren worden aangepast. Dit zou noodzakelijk kunnen zijn wanneer de spoorstabiliteit onvoldoende zou zijn. Dit aanpassen dient dan te gebeuren middels pasgemaakte vulbussen.
De verticale stand van de wielen is instelbaar middels het verschuiven van de bevestiging van de bovenste fuseekogels (constructie Honda CRX). De onderste fuseekogels zijn afkomstig van de oorsprokelijke BMW wielophanging. Uiteraard zijn deze wel vernieuwd vanwege het vele laswerk dat aan de wielophanging is uitgevoerd.
De veervoorspanning is identiek aan de achterveren instelbaar qua hoogte, voorspanning en in- en uitgaande demping. Doordat er twee ophangpunten in de onderste draagarm zijn voorzien kan de overbrenging (hefboom) ook nog aangepast worden.
Definitieve constructie voorwielophanging (hier nog in niet afgelaste uitvoering):
Bij het lassen van de onderste draagarm heb ik hulp gekregen van Bert Colaris (collega) vanwege het feit dat dit zicht-lassen zijn die er mooi moeten uitzien en dat gaat met TIG lassen veel beter dan met electrode.