Ga naar de inhoud

Bodykit

De body kit die gekozen wordt bepaald uiteindelijk wat je gaat bouwen, wat je er naderhand mee kunt doen en wat de uiteindelijke kosten worden

Omdat ik zelf de vaardigheden niet bezit om polyester onderdelen te vervaardigen heb ik gekozen om van een bestaande kit uit te gaan. Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden die mij aanspraken, te weten:

  • Porsche 956 roadster replica
  • AC Cobra 427 replica
  • Haynes roadster kit (basis vroegere Lotus Super 7)
  • en er zijn nog ontelbare andere mogelijkheden.

De keuze is uiteindelijk op de Super 7 replica gevallen omdat:

  1. ik deze mooi vind (alleen de AC Cobra vind ik mogelijk nog mooier)
  2. deze qua gewicht het lichtste te bouwen is (tussen de 500 en 750 kg afhankelijk van de motorkeuze),
  3. het goedkoopst te verkrijgen is en
  4. er ontzettend veel informatie op internet over te vinden is inclusief de meest uiteenlopende reserve delen

De body kit heb ik, na veel internet afstruinen, uiteindelijk besteld bij AGM sportscars in Engeland. Zij boden een Haynes roadster kit passend op het chassis waarvan ik de tekeningen had en zij reageerden heel attent op mails en telefoongesprekken (Alan Whitehead). Deze kit wordt door meerderen in dezelfde vorm aangeboden en onderdelen zijn eenvoudig te krijgen. Andere toeleveranciers leveren vaak hun eigen variatie op de Haynes roadster wat je in de toekomst erg leverancier afhankelijk maakt.

De kleurkeuze heeft een historische achtergrond. Mijn vader behaalde vroeger zijn successen in  de koersen in de drafsport altijd in een tenue in de kleuren geel-zwart. De onderstaande foto is een foto van mijn vader met het paard Monty Buitenzorg een van de sterren uit de toenmalige stal Nooitgedacht. Dit is ook de reden om het merk auto “Nooitgedacht” te noemen.

Gele bodypanelen; neus, motorkap, scuttle (dashboard) en kofferbak.

De zijpanelen zijn niet meebesteld omdat het chassis van de auto niet geheel volgens de maten van de Haynes Roadster is gemaakt. Om meer ruimte in het interieur te krijgen is ervoor gekozen om het chassis langer te maken (+/- 20 cm) en breder ter plaatse van de zittingen (+ 5 cm). Hierdoor kunnen normale sportstoelen gebruikt worden in plaats van de gebruikelijke kuipstoeltjes. Dit biedt in de praktijk toch beduidend meer comfort. De zijpanelen heb ik daarom uit aluminium laten ‘zetten’ door Brouwers Zink in Maasmechelen (een bevriend motorrijder); zie onderstaande foto

De bestelde panelen heb ik nagemeten en zij voldoen heel goed aan de maatvoering conform tekening. Gemeten afwijkingen zijn minder dan 2 mm.

En zwarte spatborden, allemaal mooi afgewerkt en netjes gespoten echter,

Bij aankomst bleken enkele delen beschadigd te zijn. Na dit te hebben gemeld heb ik deze delen gratis mogen houden, met de bedoeling ze achteraf te laten repareren. Dit repareren heb ik in eerste instantie met polyesterhars gedaan, met de bedoeling de auto wanneer deze geheel klaar is te spuiten of te wrappen. Dit biedt nog de mogelijkheid om een aantal reparaties of modificaties uit te voeren. ik ga er niet van uit dat de gehele auto gebouwd kan worden zonder enige kras of beschadiging op het plaatwerk te veroorzaken.

Aan de doos te zien is de beschadiging van de doos tijdens transport ontstaan. Het gehele pakket weegt minder dan 10 kg en het lijkt erop dat er met de doos gegooid is of dat er met een heftruck in gestoten is.