De donor auto bepaalt hoeveel werk je in de bouw moet steken
en wat het gaat kosten
De donor auto moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
Hij moet achterwiel aandrijving hebben omdat ik de motor voorin wil leggen en de aandrijving achter. Ik heb overwogen een voorwielaandrijver te nemen In dat geval wordt de motor achterin gelegd en worden de achterwielen hiermee aangedreven. In principe is dit het idee van een MEV kitcar. Dit heeft niet de voorkeur vanwege de beschikbare kunststof panel sets die ik bij de MEV niet zo mooi vind.
Het moet een diesel zijn. De reden hiervoor heeft te maken met de CO2 belasting. Bij een benzine motor wordt de CO2 uitstoot berekend op basis van het gewicht EN het motorvermogen. Bij een diesel wordt dit bepaald op basis van alleen het gewicht (zie onderstaande berekening uit te voeren door de RDW)
Uittreksel uit de regelgeving anno 2014:
Indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 augustus 2009 is voor wat betreft de CO2-emissie voldaan aan de verordening (EU) nr. 715/2007 indien de testresultaten volgens deze verordening bekend zijn.
Indien uit de (type)goedkeuring de waarde van de CO2-emissie niet blijkt, dan kan door de Dienst wegverkeer de CO2 emissie in g/km worden bepaald volgens de hieronder vermelde rekenmethode:
In geval van een benzinemotor:
– handgeschakeld CO2 = 0,047 m + 0,561 p + 56,621
– automatische versnellingsbak: CO2 = 0,102 m + 0,328 p + 9,481
In geval van een dieselmotor:
– handgeschakeld: CO2 = 0,108 m – 11,371
– automatische versnellingsbak: CO2 = 0,116 m – 6,432
waarbij:
m = de massa rijklaar in kg, en
p = het netto-maximum vermogen in kW.
In de praktijk betekent dit dat de CO2 uitstoot voor een dieselmotor met een gewicht tot 750 kg zo laag is dat er slechts beperkt CO2 belasting (vroeger BPM) afgedragen hoeft te worden. Bij een benzinemotor kan dit al snel in de duizenden Euros lopen. Deze Euros besteed ik liever aan goede materialen dan alleen aan belasting!
De berekening van de CO2 belasting is te vinden op de website van de belastingdienst (zie voor de hele berekening het menu item CO2 belasting). In de praktijk betekent dit dat voor een kitcar de CO2 belasting voor een diesel overeenkomt met:
BPM = CO2 belasting + dieseltoeslag
BPM = ((CO2 * 6) + 175) + ((CO2 – 70) * 86)
De donor auto dient in een goede technische staat te zijn. Dat wil zeggen dat de motor een acceptabel aantal kilometers gelopen moet hebben (max. 250.000 km bij een diesel) zodat hij er nog een tijdje tegenaan kan zonder revisie of iets dergelijks.
De constructie van de auto dient zodanig te zijn dat bijv. de wielophangingen zoveel mogelijk in originele staat gebruikt kunnen worden.
onderstel Mazda MX5
Ideaal is hierbij een Mazda MX5. Deze heeft een constructie waarbij het volledige onderstel als rijdend geheel losgeschroefd kan worden van de carrosserie. In dit geval klopt de wiel- en stuurgeometrie helemaal want de Mazda MX5 staat bekend om zijn goede weggedrag. Jammer want deze auto wordt niet in een dieseluitvoering geleverd en er een andere motor inleggen is mogelijk maar niet wenselijk.
achterwielophanging BMW E36 (normale 3 serie)

Een ander voorbeeld is het verschil tussen een BMW E36 (3-serie) in normale of in Compact uitvoering. De normale 3 serie heeft een achterwielophanging met een stangenstelsel dat op diverse separte plaatsen aan de carrosserie is bevestigd EN de ophangpunten van de achterwielophanging zitten qua breedte in het hart van de wielen; dus bij een kitcar buiten de carrosserie
achterwielophanging BMW E36 (Compact) zeer vergelijkbaar met die van de Z3

De Compact uitvoering heeft een achterwielophanging in de vorm van een “subframe” constructie die 1 op 1 overgenomen kan worden in een zelfgebouwd frame.
In die periode zijn een heleboel autos de revu gepasseerd zoals de Mercedes 190D, een Volkswagen 1,9TDI ombouwen naar achterwielaandrijving, een BMW 325 TDS (smeuige 6 cilinder!), een BMW 3 serie, etc..
Ik heb gekozen voor een “rijdende en APK gekeurde” auto en niet bijvoorbeeld een schade- of sloopauto. Voordeel hiervan is dat alle onderdelen zoveel mogelijk opnieuw gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan de wielophangingen, stuurinrichting, dashboard, electrische installatie, velgen, remmen, enz. enz.. Het kopen van losse onderdelen (losse motor, wielophangingen e.d.) was daarom voor mij geen optie.
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een BMW 318 TDS. Vervolgens heb ik vrij lang gezocht naar een exemplaar met “weinig” kilometers op de klok, gevonden in Amsterdam. Eigenschappen:
- Slechts 200.000 km gelopen
- Altijd onderhouden door de dealer waar hij ook gekocht was; de dealer was bij navraag ook zo vriendelijk om alle technische gegevens van de auto uit hun database aan mij toe te sturen. Via BMW Nederland perfecte medewerking gekregen; zij hebben me het hele montageblad van de auto toegestuurd waarop de relaties tussen chassisnummer, motornummer, versnellingsbak, etc.. Waarschijnlijk zal dit behulpzaam gaan zijn bij het vaststellen van de identiteit van de te gebruiken onderdelen voor het nieuwe chassis.
- In goede staat; geen schade aan wielophangingen, geen olielekkages, een vrijwel onbeschadigd interieur en goed rijdend; eigenlijk te goed om te slopen.
- Lichtmetalen velgen met nagenoeg nieuwe banden!
- Helaas achter trommelremmen, maar er is altijd nog de mogelijkheid om deze op de bestaande achteras te vervangen door schijfremmen. Technisch gezien is dit geen bezwaar gezien het gewicht van de kitcar, maar het ziet iets minder mooi uit.
- APK gekeurd tot september 2014
- Navraag bij de RDW en de politie leverde geen onrechtmatigheden op
.
- Redelijk goed te chip tunen (een sprintwonder zal het nooit worden, maar toch);
- origineel 90 pk en 190 Nm.
- na chip tunen +/- 115 pk en 250 Nm.
Het slacht-offer!

En ja hoor, deze moet eraan geloven en zal moeten verder leven in een afgeslankt en sportiever lichaam.