Afdrukken

Radiator

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Warm lopen van de motor en op noodloop gaan van de motor

In juni 2016 was de eerste keer dat ik een lange tocht met de kitcar kon maken. Er was een toertocht georganiseerd door de Sevenclub (Haenig en rap an) in de Achterhoek. Het was een warme zondag (28 graden) en ik moest 280 km snelweg rijden alvorens te kunnen aansluiten bij de toertocht. De auto heeft zich hier prima gehouden, geen storingen, maar op de terugweg op het warmst van de dag liep de motortemperatuur op en viel de motor in noodloop. Wanneer de temperatuur dan weer zakte werd alles weer normaal. Thuis ben ik vervolgens gaan kijken wat de oorzaak hiervan was en die was drieledig:

  • T.b.v. de keuring bij de RDW had ik alles onder de motorkap zo maximaal mogelijk ingekapseld met kunststof kappen en geluidsisolatie, omdat de vereiste 76 dB bij 50 km/uur best een uitdaging is om te halen met een dieselmotor. Daarom had ik vóór de motor een verticale plaat gezet met geluidsisolatie. Gevolg hiervan is dat de doorstroming van de radiator niet optimaal is (aan de achterzijde deels afgedicht) en dat de motor zelf geen koeling krijgt. Ook de onderzijde is dichtgemaakt met een plaat. De plaat vóór de motor heb ik verwijderd waardoor de radiator beter doorstroomd wordt en de motor zelf ook betere koeling krijgt. 
  • De luchtaanzuiging van het luchtfilter zat achter de radiator, met dezelfde reden; geluid reduceren. Gevolg hiervan is dat de motor warme lucht aanzuigt en dientengevolge onnodig warm wordt. Ook voor het vermogen van de motor is het beter frisse lucht aan te zuigen. Om dit te bereiken heb ik een "duct" gemaakt (zie onderstaande foto)onder de motorkap middels een PVC plaat waardoor het luchtfilter alleen nog koude lucht van vóór de radiator kan krijgen, zonder opmenging met warme lucht van de radiator of intercooler. Qua geluid is dit nauwelijks hoorbaar.

 

 

  • Bij het vol vermogen gebruiken op de snelweg sloeg de motor in noodloop vanwege een te hoge turbodruk. De beveiliging bij de originele M41 BMW motor ligt rond de 1,3 bar, in werkelijkheid was 1,4 to 1,5 bar ook nog mogelijk, maar dan was de pret ook op. Door het monteren van een MAP sensor van een nader type BMW (535D) grijpt de motor elektronica nu pas in bij meer dan 1,6 bar, wat met de nu gemonteerde turbo fysiek niet bereikt wordt. Meer gedetailleerde technische informatie hierover is te vinden onder het hoofdstuk "Motor"