Afdrukken

Cardanas

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

   Trillen van de driedelige cardanas bij optrekken in lage versnelling


De gemonteerde cardanas was de originele cardanas die op twee punten ingekort is. De originele lengte was ongeveer 1500 mm en deze moest ingekort worden tot ongeveer 900 mm. Dit was gedaan door de cardanas door te zagen, in te korten en middels een aluminium bus (lichte perspassing) aan elkaar te zetten. De aluminium bus zorgt ervoor dat de delen perfect recht op elkaar zitten en dat bij het lassen de stalen buis niet kan scheeftrekken. Op zich heeft dit perfect gewerkt want er was na het lassen tot op maximum snelheid geen enkele onbalans te bespeuren, maar doordat het voorste en laatste deel van de cardanas zo kort waren (+/- 200 mm) stond het deel van de cardanas onder een flinke hoek van bijna 10 graden. Op zich zijn de koppelingen van de cardanas hiervoor gemaakt echter t.g.v. de on-eenparige beweging van de cardanas begon deze bij hoog koppel en laag toerental in de ophanging te slaan, hetgeen enig geluid veroorzaakte. Ik was dan ook genoodzaakt om in de 2e versnelling op te trekken. Dan was het koppel op de cardanas onvoldoende en liep alles perfect. Hieronder een foto van een driedelige, niet ingekorte, cardanas.

 

Om dit op te lossen heb ik een tweedelige cardanas gekocht, van een ander type BMW E36, welke dezelfde aansluitmaten had. Deze cardanas heb ik op dezelfde manier ingekort (met ingekrompen aluminium bus) en ook hierna is geen enkel trillen, bij welke snelheid dan ook te bespeuren.