Verlichting
Verlichting
-
Vervangen "verplichte" knipperlichten door "mooie" knipperlichten.
Voor de keuring dien je knipperlichten te hebben met een E-keurmerk voor autos. Losse knipperlichten met dit kenmerk zijn bijna niet te krijgen en alleen Hella levert deze (volgens mij). Echter deze zijn GROOT en ROND en niet echt mooi. Deze heb ik dan ook snel vervangen door esthetisch mooiere motor knipperlichten.
Voor:
Na:
Ook deze combinatie van 3 lampen (hoofdverlichting, dagrijverlichting en richtingaanwijzers) maakte de voorzijde naar mijn idee nog druk en onrustig. Daarom besloten de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers te combineren. Hiervoor zijn mooie witte richtingaanwijzers voor motoren te kopen (Aliexpress) met daarin een fitting waarin een LED lamp BAY15S geplaatst kan worden die wit brand in geval van dagrijverlichting, maar automatisch oranje gaat branden wanneer de richtingaanwijzer bekrachtigd wordt (ook al is dit een intermitterend signaal). Werkt goed. Hieronder een foto van de richting aanwijzer voor een motor ( is wat groter dan normaliter op een motor) en daaronder de bijbehorende LED lampjes.
Het resultaat van de voorzijde is dan als op de volgende foto
-
Zijspiegels vervangen door motorspiegels met ingebouwde LED knipperlichten
De zijspiegels had ik voor de keuring heel hoog en breed moeten plaatsen voor voldoende zicht naar achteren. Hiervoor had ik de oude spiegels van mijn Suzuki V-strom DL1000 gebruikt en verlengd. Via AliExpress heb ik mooie slanke spiegels met ingebouwde LED knipperlichten gekocht. Werkt perfect en geeft een goed beeld naar achteren. Dit kon echter pas nadat ik een voorruit gemonteerd had. De bevestigingssteunen voor de voorruit zijn gebruikt als spiegelmontage plaats.
Voor:
Na:
-
Achterlampen vervangen door Biltema LED verlichting met E-keur
De originele achterlichten combineerden alle functies in één lamp. Deze lampen hadden E-keur echter waren vrij fors. De lampen zijn vervangen door LED lampen van Biltema, ook voorzien van E-keur. Deze lampen zijn voorzien van normaal achterlicht, remlicht en richtingaanwijzer. De achteruitrijlamp en het mistlicht is separaat naast het nummerbord geplaatst. De lichtsterkte van de lampen is prima en het ziet er mooier uit.
Voor:
Na:
-
De koplampen vervangen door Shinyo koplampen met een buitendiameter van 115 mm
De originele E-gekeurde koplampen hadden een buitendiameter van 160 mm. Om te voorkomen dat de lampen beschadigd zouden worden door de spatborden bij volledig insturen heb ik in de stuurkolom kunststof bussen moeten plaatsen om de stuuruitslag te beperken. Dit had tot gevolg dat de draaicirkel vrij groot was. Op zich was dit geen probleem tijdens normaal rijden echter bij bijzondere verrichtingen (scherpe bochten, inrit inrijden of inparkeren) was dit knap vervelend.
Door de kleinere koplampen, die ook nog eens verder naar achteren geplaatst zijn, heb ik deze stuuruitslag beperking kunnen opheffen. Tevens is de plaatsing van de koplampen nu lager, hetgeen mooier bij de vormgeving van de auto past. Nadeel is dat de lichtopbrengst van de lampen iets minder is, waarschijnlijk door de kleinere diameter. De scheidingslijn voor dimlicht is voldoende scherp, noodzakelijk voor de APK keuring.
-
Zijknipperlichten vervangen
In plaats van de originele BMW zijknipperlichten zijn LED verlichting geplaatst. Bij alle LED knipperlichten heb ik een vermogensweerstand van 8 Ohm en 100W (anders worden ze te warm) parallel moeten plaatsen omdat anders de knipperautomaat niet meer correct functioneerde. Deze ging dan te snel knipperen. Ik heb nu dus geen indicatie meer op het dashboard wanneer een richtingaanwijzer defect is (snel knipperen automaat).
Alle verlichting met uitzondering van de koplampen is nu LED verlichting.
-
De halogeenlampen vervangen door H4 LED
Tijdens een avondtoertocht van de Oldtimer Club Zuid Limburg (de zogenaamde Coppa di Notte) bleek dat de het dimlicht en het grootlicht erg te wensen overliet. Op internet ben ik naar alternatieven gaan zoeken die in de bestaande lamp units passen.
- De eerste optie is het terugplaatsen van de grotere E-gekeurde koplamp units. Dit zou zeer zeker helpen, maar dat wil ik vanuit esthetiek liever niet, dus verder zoeken naar alternatieven.
- 100/90 watt halogeenlampen (zogenaamde rally lampen) zijn geen optie vanwege het feit dat de lamp units te klein zijn en de warmte van deze lampen niet voldoende kunnen afvoeren. Tevens zijn deze door het hoge vermogen zwaar voor de aansluitingen en bekabeling die dan eigenlijk vervangen moet worden. Het grootlicht zou dan bijna 18 Ampere trekken,
- Xenon lampen geven veel licht , maar door de benodigde ballasten kunnen de kabels niet meer netjes weggewerkt worden. Deze lampen heb ik overigens op mijn motor (inclusief bijbehorende reflectoren) en die geven een zee aan licht en een heel scherpe afbakening bij dimlicht.
- Een ander alternatief zijn H4 LED lampen. De benodigde electronica hiervan past in de lamp unit, ze produceren relatief weinig warmte en schijnen heel veel licht (lumen) te produceren. Via Aliexpress een goede set gekocht om uit te proberen, indien het niet goed zou functioneren zijn de kosten te overzien. Ik heb deze lampen gemonteerd en op de onderstaande fotos is het verschil heel goed zichtbaar. Ik heb nog een paar avondritten gemaakt en hiermee heb ik voldoende zicht. Het dimlicht is ook voldoende afgebakend want ik krijg geen negatieve reacties van medeweggebruikers.
Halogeen lamp (in garage)
LED lamp (in garage)
Vergelijk groot licht vanaf de voorzijde