Afdrukken

Interieur

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Interieur

 

  • Dashboard vervangen


Het oorspronkelijke dashboard was een MDF plaat met daarin de BMW klokken verwerkt. Dit dashboard was door de grootte van de BMW klokken en een goede afleesbaarheid alleen maar a-symmetrisch te plaatsen. Dit heb ik vervangen door een symmetrisch dashboard met weer de klokken van BMW. Teven heb ik een aluminium paneel met o.a. de alarmlichten, mistlichten, USB aansluiting, 12 volt stekker en reserve schakelaars aangebracht om het aluminium uit de rest van de auto te laten terugkomen. De Lichtschakelaar en een turbodrukmeter (noodzakelijk om de turbodruk goed te kunnen instellen en controleren) zijn aan de linkerzijde van het stuur geplaatst. De BMW klokken heb ik aangepast door de lichtschakelaar en de mistlichtschakelaar eraf te zagen waardoor het zo smal werd dat het symmetrisch paste. Tevens heb ik een handschoenenkastje toegevoegd; ik weet dat dit niet bij het principe van een Lotus Super 7 past, maar het blijkt wel heel handig te zijn. Ook het stuur is vervangen door een kleiner sportstuur van 34 cm doorsnede (het oorspronkelijke stuur was 43 cm) gekocht bij FK Automotive in Duitsland. In het midden van het stuur is het logo aangebracht.

 

Voor:

 

Na:

En een detail van de schakelaars in het aluminium paneel:

 

  • De kofferbak is "ingericht"

Door de enigszins verlengde uitvoering van het chassis is er een voldoende kofferruimte beschikbaar. Deze heb ik aan de binnenzijde ingericht met rechthoekige bakken uit betonplex die ik met 6 stuks M6 boutje kan verwijderen. 1 kleine bak voor gereedschap en 2 bakken voor bagage. In totaal schat ik een kleine 150 liter inhoud, niet veel maar een paar weekendtassen kunnen mee. Het kofferdeksel heb ik gemaakt van dunne Trespa, relatief zwaar, maar stevig en perfect te spuiten met een kunststof lak.

De kofferbakinrichting:

Het deksel van buitenaf gezien:

 

  • Windscherm in rolbeugel

In de rolbeugel was t.b.v. de keuring een zwarte PVC plaat aangebracht. Zonder zicht naar achteren hoeft een binnenspiegel niet en die zou sowieso gezien de hoge stoelen geen keuring-acceptabel zicht geven. Deze plaat was gewoon vatgekit en deze heb ik vervangen door een mooie, demontabele, glanzend zwarte Plexiglas plaat van Daemen Kunststoffen in Geleen. In de praktijk werkt dit windscherm aan de achterzijde prima waardoor je relatief weinig wervelingen in de nek krijgt. Doordat de rolbeugel dicht is kan de toekomstige dakconstructie minimaal blijven.

  • Stoelen verlaagd

  Bij langere ritten gaf de zitting te weinig steun aan de bovenbenen waardoor kramp optrad. De sportstoelen, met overigens prima zijdelingse steun, stonden op een geleider van 25 mm dik die sowieso niet goed schoof (eigenlijk ook niet nodig). Deze heb ik verwijderd en vervangen door een conische wig dei van 30 naar 10 mm toeloopt, vervaardigd uit massief PVC. Hierdoor komt de zitting aan de voorzijde 15 mm hoger dan oorspronkelijk en aan de achterzijde 25 mm dieper. De zit is dus dieper (ook gevoelsmatig t.o.v. het chassis) en de bovenbenen worden nu wel ondersteund. een prima verbetering in comfort tijdens langere ritten.

 

  • Pedalen naar voren geplaatst voor iets meer beenruimte, vooral bij de koppeling

Het koppelingspedaal kwam vrij hoog op wat de beenruimte van het linkerbeen beperkte. Daarom heb ik een compleet nieuw koppelingspedaal gemaakt uit staal, waar ik zowel de slag als de positie van het daadwerkelijk pedaal mee kan verstellen.

 

  • Verwarmingen aangebracht

Omdat er nogal eens geklaagd werd over koude voeten  ;-)  is aan elke zijde onder het dashboard een elektrische verwarming gemonteerd. In principe is dit een ventilator met een 150 W verwarmingselement dat voor ruit-ontwaseming kan worden toegepast. De verwarmingscapaciteit is uiteraard beperkt, maar het voorkomt koude voeten.

Onderstaand de geinstalleerde verwarminselementen.

 

  • Extra geluids-schot geplaatst

 

Om het geluid in het interieur te beperken, speciaal voor het gesloten rijden, ben ik aan de slag gegaan met lichtgewicht en oliebestendige geluidsisolatie aanbrengen op het schot tussen het interieur en de motor.

Tevens heb ik tussen de motor en de scuttle een extra schot aangebracht met daarop noppen isolatie. Dit schot is demontabel met 3 schroeven.

Het resultaat is prima. Bij rustig rijden is het geluid flink teruggedrongen. Bij hard optrekken hoor je voornamelijk de uitlaat, maar dat is niet erg. Hieronder een foto van het extra tussenschot.