Aanbrengen van een voorruit
Voorruit
Voor de keuring had ik geen voorruit gemonteerd i.v.m. de verplichte montage van ruitenwissers en een sproeimechanisme. Allemaal extra werk en gewicht, hetgeen wel weer in de oorspronkelijke Lotus Super 7 gedachte past. In eerste instantie heb ik een voorruit vervaardigd uit plexiglas (wettelijk niet toegestaan) maar om te proberen perfect. Hierdoor heb ik het effect en de hoogte goed kunnen uittesten. De steunen heb ik uit 6 mm aluminium gezaagd en gevijld, voorbereid voor een glazen ruit. Halfweg 2016 heb ik via Trichtglas te Maastricht een geharde ruit op maat laten maken van 4 mm dik. Ik heb gekozen voor een geharde ruit omdat deze ongeveer 4x sterker is dan een gelaagde ruit en daardoor ook enigszins voorgebogen kan worden in een profiel waardoor deze minder gaat trillen door de rijwind. Hiervoor heb ik een aluminium kader gebogen hetgeen verlijmd, geschroefd en vastgekit is aan aluminium staanders die ik aan het oorspronkelijk frame heb vast geschroefd. De ruit en het frame zijn direct aan het frame bevestigd en NIET aan de scuttle; dit om te voorkomen dat de krachten van de rijwind op de glasvezelversterkte scuttle wordt overgebracht. Nu komen geen krachten op de kunststof.
De aluminium staanders van de ruit zijn uit 6 mm dik aluminium gezaagd. Daarmee zijn ze zo sterk dat ze de krachten van de deuren, spiegels en het dak gemakkelijk kunnen dragen.
De ruit heb ik 36 cm hoog gemaakt hetgeen een prima hoogte is voor de montage van een dakje.
Voor:
Na met kunststof ruit:
En met glazen ruit inclusief kader gebogen uit aluminium U-profiel. Het buigen van het aluminium U-profiel is niet zo eenvoudig en daarom ben ik op internet gaan zoeken naar voorbeelden. Hierbij heb ik een heel educatief filmpje gevonden op Youtube. (ZIe tabblad filmpjes).
Het resultaat van het aluminium profiel, gemonteerd om de ruit, is te zien op de foto hieronder. De ruit is in een rubber U-profiel gezet en dit is weer in het aluminium profiel gemonteerd. Hierna zijn de randen aan de buitenzijde afgekit met carrosserie-kit (polymeerkit).
-
Ruitenwissers met sproei installatie
Wanneer een voorruit gemonteerd is dient er uiteraard ook een ruitenwisser met sproei-installatie gemonteerd te worden. Het ruitenwissermechanisme heb ik gekocht bij de Engelse firma Car Builder Solutions. Deze firma levert allerhande onderdelen voor kitcars, maar ook voor Landrovers en oude Engelse autos.
Het mechanisme dat is ingebouwd wordt ook toegepast in de Mini Cooper en werkt middels een kabelbesturing waardoor het gehele mechanisme heel compact is en weinig ruimte inneemt en daardoor gemakkelijk onder de scuttle geplaatst kan worden.
Onder de scuttle ingebouwd:
Omdat de ruitenwisser ook een parkeerpositie heeft heb ik middels relais een electrische aansturing moeten maken om het mechanisme te kunnen aansluiten op de standaard BMW ruitenwisser hendel. Hieronder het aansluitschema:
In de praktijk werkt dit mechanisme goed. Wel is het bij de installatie belangrijk om alle afrondingen aan de buizen goed te maken en het gehele mechanisme spanningsvrij in te bouwen. Anders loopt het snel vast hetgeen ik aan den lijven heb moeten ondervinden tijdens een hevige regenbui in de buurt van Luik. Na enig aandringen functioneert het nu goed.
Uiteraard is ook een sproei installatie voorzien die ik naast de hoofdremcilinder heb kunnen plaatsen.