Afdrukken

Exterieur

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Exterieur

 

  • Voorruit aangebracht

Voor de keuring had ik geen voorruit gemonteerd i.v.m. de verplichte montage van ruitenwissers en een sproeimechanisme. Allemaal extra werk en gewicht, hetgeen wel weer in de oorspronkelijke Lotus Super 7 gedachte past. In eerste instantie heb  ik een voorruit vervaardigd uit plexiglas (wettelijk niet toegestaan) maar om te proberen perfect. Hierdoor heb ik het effect en de hoogte goed kunnen uittesten. De steunen heb ik uit 6 mm aluminium gezaagd en gevijld, voorbereid voor een glazen ruit. Halfweg 2016 heb ik via Trichtglas te Maastricht een geharde ruit op maat laten maken van 4 mm dik. Ik heb gekozen voor een geharde ruit omdat deze ongeveer 4x sterker is dan een gelaagde ruit en daardoor ook enigszins voorgebogen kan worden in een profiel waardoor deze minder gaat trillen door de rijwind. Hiervoor heb ik een aluminium kader gebogen hetgeen verlijmd, geschroefd en vastgekit is aan aluminium staanders die ik aan het oorspronkelijk frame heb vast geschroefd. De ruit en het frame zijn direct aan het frame bevestigd en NIET aan de scuttle; dit om te voorkomen dat de krachten van de rijwind op de glasvezelversterkte scuttle wordt overgebracht. Nu komen geen krachten op de kunststof.

De aluminium staanders van de ruit zijn uit 6 mm dik aluminium gezaagd. Daarmee zijn ze zo sterk dat ze de krachten van de deuren, spiegels en het dak gemakkelijk kunnen dragen.

De ruit heb ik 36 cm hoog gemaakt hetgeen een prima hoogte is voor de montage van een dakje.

 

Voor: 

 

Na met kunststof ruit:

 

En met glazen ruit inclusief kader gebogen uit aluminium U-profiel. Het buigen van het aluminium U-profiel is niet zo eenvoudig en daarom ben ik op internet gaan zoeken naar voorbeelden. Hierbij heb ik een heel educatief filmpje gevonden op Youtube. (ZIe tabblad filmpjes).

Het resultaat van het aluminium profiel, gemonteerd om de ruit, is te zien op de foto hieronder. De ruit is in een rubber U-profiel gezet en dit is weer in het aluminium profiel gemonteerd. Hierna zijn de randen aan de buitenzijde afgekit met carrosserie-kit (polymeerkit).

 

  • Ruitenwissers met sproei installatie

Wanneer een voorruit gemonteerd is dient er uiteraard ook een ruitenwisser met sproei-installatie gemonteerd te worden. Het ruitenwissermechanisme heb ik gekocht bij de Engelse firma Car Builder Solutions. Deze firma levert allerhande onderdelen voor kitcars, maar ook voor Landrovers en oude Engelse autos.

Het mechanisme dat is ingebouwd wordt ook toegepast in de Mini Cooper en werkt middels een kabelbesturing waardoor het gehele mechanisme heel compact is en weinig ruimte inneemt en daardoor gemakkelijk onder de scuttle geplaatst kan worden.

 

Onder de scuttle ingebouwd:

Omdat de ruitenwisser ook een parkeerpositie heeft heb ik middels relais een electrische aansturing moeten maken om het mechanisme te kunnen aansluiten op de standaard BMW ruitenwisser hendel. Hieronder het aansluitschema:


In de praktijk werkt dit mechanisme goed. Wel is het bij de installatie belangrijk om alle afrondingen aan de buizen goed te maken en het gehele mechanisme spanningsvrij in te bouwen. Anders loopt het snel vast hetgeen ik aan den lijven heb moeten ondervinden tijdens een hevige regenbui in de buurt van Luik. Na enig aandringen functioneert het nu goed.

Uiteraard is ook een sproei installatie voorzien die ik naast de hoofdremcilinder heb kunnen plaatsen.

  • Uitlaat

De originele ingekorte uitlaat met demper is vervangen door een absorptiedemper midden achter onder de auto met dubbele uitlaatpijp. Oorspronkelijk zat de uitlaat aan een zijkant en hing zo diep dat de uitlaat pot te goed zichtbaar was. Nadeel van de uitlaat in het midden is dat dieselrook tegen de achterzijde gezogen wordt bij hogere snelheden waardoor de achterzijde zwart wordt. De absorptiedemper (open pijp) produceerde in eerste instantie teveel kabaal. Dit heb ik opgelost door het plaatsen van een zelfgemaakte dB killer (uiteraard met veel Google ondersteuning). Bij lage toerentallen en normaal cruisen produceert deze uitlaat een rustig, typisch dieselgeluid. Bij hard doortrekken in de toeren verandert dit geluid in een snerpend geluid waardoor niets meer van diesel te herkennen is, leuk effect.

Voor:

 

Na:

  •  Logo


Omdat het GEHEEL zelfbouw is heb ik ook een eigen logo bedacht. Met als inspiratie de Maserati drie-tand heb ik mijn initialen MH vormgegeven in een logo. Dit heb ik op de motorkap, de centrale wielmoeren en het stuur aangebracht in de kleuren geel-zwart. Het logo heb ik gemaakt middels eenvoudige brede PVC tape in kleur en deze uitgesneden volgens een mal en vervolgens gesealed met een 2 componenten lijm en daarna afgelakt met hoogglans acryl lak. Lakken op de PVC tape was niet mogelijk; loste op.

 Logo op de motorkap:

 OP de centrale moer van de wielen:

 

En op de outfit:

 

 

  • Motorkap sluitingen

De motorkap sluitingen aan de zijkant van de motorkap (rubberen straps) zijn vervangen door een centrale motorkapsluiting uit een Subaru Outback (oorspronkelijk kofferbaksluiting). Hierdoor wordt de motorkap "onzichtbaar" dichtgeklikt en kan van binnenuit geopend worden met een staalkabeltje met knop. De gaten zijn afgedicht door een speciaal BMW M-embleem in zwart (jaja AliExpress)

 Voor:

 

Na; met gesloten kap niet zichtbaar en van binnenuit te openen:

 

  • De velgen zwart gespoten en de remklauwen/trommels van rood naar geel gewijzigd

De standaard BMW velgen, welke ik mooi vind, heb ik zwart gespoten, beter passend bij de rest van de auto. Oorspronkelijk had ik de remklauwen rood gemaakt echter dit paste niet echt bij de rest. Daarom heb ik deze later geel gemaakt, wat veel mooier bij de rest past en mooier afsteekt door de zwarte spaken van de velg.

 

Voor:

Na:

 

 

  • "Bumper" aan de achterzijde aangebracht


Aan de achterzijde kon je goed onder de auto inkijken zodat de uitlaatconstructie en de achterwielophanging zichtbaar waren. Een mogelijke oplossing zou een diffuser zijn echter een soort bumper aan de onderzijde uit uitlaatpijp die ik toch nog had liggen was volgens mij ook een mooie oplossing. Tevens heb ik hierop een rode reflecterende tape geplakt om de zichtbaarheid te verbeteren. Er is nu geen zicht meer onder de auto en ik vind het zelf prima geslaagd.