Afdrukken

Verbeteren wielophanging

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Vernieuwen van de draagarmrubbers

De oorspronkelijke wieldraagarmen aan de voorzijde zijn afkomstig van een Honda Civic/CRX. Deze heb ik zodanig aangepast dat ze bij de geometrie van de auto horen en passen aan de wielnaven van BMW. Daarom heb ik aan de draagarmen moeten lassen en dit heeft de gemonteerde draagarm-rubbers geen goed gedaan. Na 3 jaar rijden met de auto waren de rubbers zo poreus geworden dat ze begonnen te scheuren. Op zich is dit geen probleem want normaliter kunnen deze rubber bussen uit de draagarmen worden geperst. Echter toen ik dit wilde doen bleek dat er geen bussen in geperst zaten, maar dat de bussen in de wieldraagarm gevulcaniseerd zaten.

Op zich is dit ook geen probleem want dan boor je de rubber weg en houd je een mooie boring over waarin een nieuwe draagarm rubber geperst kan worden OF polyurethaan bussen gemonteerd kunnen worden. Echter de maatvoering van de boringen in de draagarmen waren zodanig dat hiervoor geen standaard bus te vinden is. Dus een probleem dat voor een creatieve oplossing vraagt.

Er zijn grofweg 3 oplossingen:

  •  Het vervaardigen van compleet nieuwe draagarmen waarbij de boringen zodanig vervaardigd zijn dat hierin standaard verkrijgbare bussen te monteren zijn. Op zich een goede, maar tijdrovende oplossing, die zeker in het voorjaar, mijn voorkeur niet heeft.
  • De bestaande rubbers geheel verwijderen en vervolgens een mal maken om de bestaande onderdelen met 2 componenten polyurethaan in te gieten. Dit is technisch gezien een hele goede oplossing echter ik heb nog nooit met 2 componenten polyurethaan gewerkt EN ik heb de specificaties van de giet-polyurethaan niet kunnen vinden. Dit betekent dus dat ik ook geen enkel idee heb of de onderdelen sterk genoeg worden en voldoende hechten op de stalen delen. Uit Youtube filmpjes blijkt dat het moet kunnen. Indien iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag (contactgegevens staan in het hoofdmenu). Dit is overigens wel de oplossing die ik ga kiezen wanneer het draaien van bussen op maat niet lukt.
  • Het vervaardigen lagerbussen die in de bestaande boringen passen.Als materiaal kan hier een lager brons of polyurthaan gekozen worden. Ik heb gekozen voor polyurethaan met een hardheid van 90 shore. Lagerbrons kan ook echter hiermee verdwijnt alle flexibiliteit uit de ophanging. Dit is slecht voor het frame (hogere schokbelastingen) en uiteraard ook voor het comfort. Anderzijds is een stijvere ophanging natuurlijk wel een verbetering voor de wegligging en vooral het stuurgevoel. ik heb gekozen voor polyurethaan. Polyurethaan bussen worden overigens in de racerij heel veel toegepast vanwege de grote stijfheid maar toch goede dempende werking.


Het draaien van polyurethaan is niet heel erg eenvoudig. Omdat het een flexibel materiaal is moet elke bus afzonderlijk gedraaid worden. De lengte die gedraaid kan worden is even groot als de diameter, dus een bus van 40 mm diameter kan maximaal 40 mm lang gemaakt worden ofwel elke bus moet afzonderlijk gedraaid worden. Ter info er zitten 16 halve bussen in de voorwielophanging.

Na het bekijken van enkel Youtube filmpjes hierover besloten om hieraan te beginnen. In de praktijk blijkt het polyurethaan erg vergevingsgezind te zijn. Het draaien gaat goed en de flexibiliteit blijkt heel erg mee te vallen. Het boren van het 20 mm gat in de bus blijkt perfect te gaan met een 20 mm speedboor (houtboor). Wel moet er rekening mee gehouden worden dat een boor van 20 mm een iets kleiner gat oplevert (ongeveer 0,2 mm) maar dit was op diverse websites al voorspeld.

Onderstaand de tekening van de van de polyurethaan bussen, op maa gemaakt zodat deze passen in de bestaande wieldraagarmen. Deze wijken duidelijk af van gangbare draagarmen ondanks dat deze van een Honda Civic afkomstig zijn. Daaronder de gedraaide bussen. Op de fotos lijken deze grof echter dit is stof t.g.v. het draaien.

Polyurethaan bussen gedraaid uit stafmateriaal

Bij de montage van de bussen heb ik vet toegepast om piepen bij het inveren te voorkomen. Op de langere termijn zullen de bussen wel eens gesmeerd moeten worden, waarvoor ik nog vet nippels moet aanbrengen.

Ik heb de bussen gemonteerd en deze zijn aanzienlijk stijver dan de oorspronkelijke rubber bussen, mede doordat ze een groter oppervlak hebben. Dit is duidelijk merkbaar in het stuurgedrag en dan specifiek bij het inremmen in bochten.

Gemonteerde polyurethaan bussen in de onderste draagarmen

 Tijdens de APK keuring waren deze bussen geen probleem; nu maar eens kijken hoe ze zich op de langer termijn houden. De langeduur test kan nu beginnen!

Spoorverbreders voor 3 mm per zijde

Aan de voorzijde heb ik smallere banden gemonteerd om het sturen lichter te maken. In plaats van de originele 205-15-60 banden heb ik gekozen voor 195-15-60. Deze zijn iets kleiner in diameter en 10 mm smaller. Het verschil is visueel amper te zien. Ik heb de 5 mm die de banden aan elke zijde smaller zijn gecompenseerd met een 3 mm spoorverbreder. Het verschil t.o.v. het spatbord is hierdoor nagenoeg niet meer te zien.

Spoorverbreders achter 13 mm per zijde

Aan de achterzijde liepen de banden vrij kort langs het frame (minder dan 5 mm speling bij volledig inveren), terwijl de spatborden aan de buitenzijde relatief veel ruimte hadden t.o.v. de banden. Daarom heb ik aan de achterzijde TÜV gekeurde spoorverbreders geplaatst die zowel op de naaf als op de velg centreren. Volgens de wet mag je maximaal 2% per as verbreden. In de praktijk komt dit overeen met 30 mm , dus maximaal 15 mm per zijde. Ik heb elke zijde 13 mm verbreed omdat dit de maximale maat is die nog onder de spatborden krijg zonder dat de banden de spatborden raken. Dunner gaat ook niet omdat de centrering dan aan een zijde moet verdwijnen, hetgeen ik niet gewenst vind. Om deze spoorverbreders te kunnen monteren heb ik langere bouten moeten gebruiken (nieuwe) waardoor ik ook van de origineel gemonteerde slotbouten verlost ben. Is altijd lastig want dan moet je altijd de adapter bij je hebben. En inderdaad ik heb al eens bij de bandencentrale gestaan zonder de adapter hetgeen geresulteerd heeft in een extra ritje naar huis!

Spoorverbreders met verlengde bouten 

 

 

 

Afdrukken

Contact

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Ben je geinteresseerd geraakt,

zelf ook van plan iets te gaan bouwen

of heb je gewoon vragen,

mail me dan gerust even

 

Marcel Hendrikx

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  

Afdrukken

Extra bagageruimte

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Extra bagageruimte

 Ondanks dat er al enige bagageruimte in de kit-car aanwezig is, zoals gezegd is de auto langer dan een gebruikelijke Seven en de achterwielophanging ligt ONDER de auto, willen we de auto ook wel eens gebruiken voor een weekendje weg. En dan is een beetje extra bagageruimte nooit weg.

Boven de bagageruimte is ruimte om een extra ruimte te creëren, mede omdat het dak op de rolbeugel stopt. Ik heb daarom gekozen om de bagageruimte demontabel te maken. In eerste instantie heb ik gezocht naar een top-koffer van een quad, ongeveer zoals hieronder afgebeeld.

 

Deze is echter niet in de gewenste afmetingen te krijgen EN wanneer deze gemonteerd is dan is de andere bagageruimte niet meer te bereiken zonder het gehele koffer eraf te halen. Voordeel is wel dat deze waterdicht is.

Een andere, mooie, oplossing zou een lederen bagage-rol kunnen zijn, zoals hieronder afgebeeld.

Voordeel is dat dit mooi uitziet, maar helaas niet waterdicht is. Datzelfde geld voor een rieten mand zoals vaker op old-timers te zien is.

Na veel wikken en wegen is gekozen voor 2 topkoffers van een motor. Gunstig omdat we die toch al hadden  (OK eentje dan). Voordeel van een motorkoffer is dat het qua grootte handzaam is, waterdicht en met een snel sluiting op een bodemplaat bevestigd kan worden.

Voor de bevestiging van de montageplaten heb ik een scharnierend rek gemaakt dat omhoog geklapt kan worden wanneer de bagageruimte geopend moet worden, zoals in de onderstaande fotos is te zien.

 

In opgeklapte stand

 

en met geopende bagageklep.

Om het rek in open stand te kunnen vastzetten heb ik een steun onder EEN van de poten gemaakt die ingeklapt kan worden. Zie onderstaande foto

Tevens zijn op deze foto de borging middels een schuifgrendel te zien.

 

 De gemonteerde koffers passen qua breedte precies naast elkaar en late de ruimte voor het derde remlicht vrij. Doordat de koffers afsluitbaar zijn kunnen ze gemonteerd blijven en zorgt de gehele constructie er ook nog eens voor dat de bagageruimte van de auto niet geopend kan worden. 

Afdrukken

Dak

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

 Dak:

 

Na een tijdje dakloos rijden met mijn Nooitgedacht, groeide toch de noodzaak om de auto iets meer weerbestendig te maken. Dus moest er een maat gemaakt dak komen.

Nadeel van de standaard daken is dat ze in gesloten toestand het in- en uitstappen nogal belemmeren. Daarom wilde ik een alternatieve constructie die moest voldoen aan de volgende eisen:

  1. Dak dat "te openen" is
  2. snel te monteren en op te bergen in de auto
  3. "redelijk" waterdicht

 

ad 1: dak dat te openen is

Hiermee bedoel ik een dak dat het in en uitstappen makkelijk maakt. Hiervan zijn enkele voorbeelden op internet te vinden. Hieronder enkele voorbeelden.

 De bovenstaande oplossingen zijn mooi, maar zitten vast op de auto en zijn niet gemakkelijk te verwijderen. Het idee van het linker plaatje (met de aluminium kap), waarbij het dak naar voren opent, is prima echter dit dak is maar 10 graden te tillen waardoor de instapruimte amper vergroot.

Omdat dit idee goed is heb ik besloten een vergelijkbaar dak te maken dat geheel verticaal geplaatst kan worden. De basis is een buizenframe gemaakt van 12 mm vierkant koker en 12 mm pijp. Dit frame scharniert in de raamstijl die gemaakt is uit 6 mm dik aluminium en stevig aan het chassis bevestigd is. Hierdoor komen er geen krachten op de scuttle.

Scharnier bevestigd middels M6 kroonbouten

 

In de onderstaande foto is het dak in geopende toestand te zien

Wanneer het dak geopend is en de deur geopend is de instap vergelijkbaar als bij niet gemonteerd dak; dus gewoon over de zijkanten instappen.

 

 

ad 2: Op te bergen in de auto

Om het gehele dak in de auto te kunnen meenemen zijn alle buizen van het frame los, en middels M6 bouten aan elkaar geschroefd. Het gehele frame kan uit elkaar geschroefd worden middels 4 bouten tot 6 aparte delen die achter de stoelen opgeborgen kunnen worden.

Onderstaand een foto van het frame van het dak in gemonteerde toestand.

 Het frame kan in zijn geheel verwijderd worden door aan de voorzijde de 2 kroonbouten eruit te schroeven. Hiermee komt het gehele frame los van de auto. Het frame kan uit elkaar geschroefd worden door de M6 verbindingsbouten eruit te schroeven.

Het zeil kan opgevouwen worden in de kofferbak

 In de praktijk rij ik in de zomerperiode zonder dak en laat ik het gemonteerd in de garage hangen. Wanneer ik langere afstanden ga rijden of er is kans op regen, dan monteer ik het frame middels de 2 bouten. Doordat het frame van dunne profielen gemaakt is valt het bijna niet op en lijkt de auto geheel open. Wanneer het noodzakelijk is kan ik dan binnen 2 minuten het zeildak in de rails aan de voorzijde schuiven en middels 12 drukknopen bevestigen.

 

 

ad 3: "redelijk" waterdicht

Om het dak waterdicht te maken heb ik gekozen voor zeil dat ook voor boten en luifels wordt gebruikt. Hiervoor ben ik terecht gekomen bij de firma ESVO (tenten en zeldoeken). 

Na het vervaardigen van het frame heb ik een oud tafellaken gebruikt om een mal te maken voor het zeil.

Met deze "mal" ben ik naar de lokale meubelmaker gegaan die op deze basis het zeil heeft genaaid. Ik had gepland het gehele zeil met drukknopen te monteren echter hij heeft mij geadviseerd aan het voorzijde een schuifrail te monteren waar het zeil middels een pees ingeschoven kan worden. Dit is een profiel zoals ook bij voortenten van caravans wordt gebruikt. Voordeel hiervan is dat het eenvoudig te monteren is en meteen waterdicht is.

Om ervoor te zorgen dat het zeil niet kan schuiven wordt het middels 2 drukknopen aan beide zijden bevestigd.  Op de onderstaande foto is het profiel waar het frame in gemonteerd is te zien. Tevens zijn de draaiknoppen te zien die het frame in gesloten toestand vast tegen het raamprofiel houd (tijdens het rijden buigt de ruit met het profiel ongeveer 1 cm naar achteren door de rijwind).

Op het frame is een rubberen klemprofiel geschoven dat voorkomt dat er water tussen het dak en het frame van de ruit door kan lekken.

Onderstaand het dak in gesloten toestand zowel van de voorzijde als de achterzijde.

 

Ervaring in de praktijk: het dak bevalt goed en is goed waterdicht. Alleen bij zware regenval komen er nog enkele druppels langs de raamstijlen naar binnen. Ik rij vaak met het frame erop; het zeil is dan héél snel gemonteerd.

Wel bleek al snel dat het dak tijdens het rijden open waaide (door de onderdruk die over de voorruit waait) en daarom heb ik achteraf nog een sluiting moeten maken. Omdat hier commercieel geen goede en stevige sluiting voor te vinden was (moet makkelijk te bedienen zijn omdat deze achter je schouders zit) heb ik een sluiting uit nylon gemaakt. Veel vijlen en schuren, maar het werkt perfect. Gewoon dichttrekken aan de oranje handvat en openen door op de arm van de sluiting te drukken. Werkt in principe als een grote wasknijper.

Afdrukken

Deuren

Geschreven door marcel. Gepost in Uncategorised

Deuren

Tijdens het toeren met de kitcar, en dan vooral op de autosnelweg, waaide het nogal hard in de auto. Dit is op zich vervelend, maar dit veroorzaakt ook veel lawaai. Daarom was het gewenst enige zijdelingse bescherming aan te brengen. In eerste instantie heb ik geprobeerd de wervelingen enigszins terug te dringen door het aanbrengen van plexiglas zij-schermen.

Dit functioneerde redelijk en drong de wervelingen enigszins terug. Maar omdat we ook vaker langere afstanden willen afleggen naar bijvoorbeeld de Eifel of de Vogezen of deelnemen aan toertochten van de Sevenclub was dit nog niet voldoende. Daarom heb ik besloten om zelf "harde" deuren te gaan maken.

Ik ben gestart met het maken van verstelbare scharnieren op basis van standaard gegalvaniseerde paumelles met M8 aansluitdraad. Hiervoor is een maatgemaakt vormstuk uit 4 mm staal gemaakt dat nauw aansluit aan de raamstijlen. 

 

Hierna heb ik een basisframe voor het onderste deel van de deur gemaakt uit 15 mm precisie verwarmingspijp. Dit is licht, lasbaar en gemakkelijk te buigen met een standaard buigtang.

 

Nadat de vorm correct was en goed aansloot bij het chassis heb ik met karton een mal gemaakt.

Op basis van deze mal heb ik 2 mm dikke PVC (Forex) op maat gemaakt en op de deur gemonteerd middels carrosserie kit (polymeer kit). Er is voor PVC gekozen omdat dit gemakkelijk vormbaar is middels verhitten (noodzakelijk voor de uitstulpingen rondom de stoelen), goed is te lijmen, goed te lakken is en goed beplakt kan worden met wrap-folie. Zie hieronder het resultaat. 

 Hierna heb ik door Daemen Kunststoffen in Geleen 2 mm dikke polycarbonaat ruiten laten maken. Aan de bovenzijde heb ik deze over 4 cm laten buigen voor extra stijfheid. Polycarbonaat (Lexan) is gekozen omdat dit licht en nagenoeg onbreekbaar is. In eerste instantie had ik voor PMMA (Plexiglas) gekozen maar dit scheurde door spanningen. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden is de kunststof ruit is constructief onderdeel van de deur dus er komt spanning op wanneer de deur belast wordt. Lexan is hier ongevoelig voor. 

 

Na het aanbrengen van de wrap-folie, het vastkitten van de ruiten, het aanbrengen van aluminium afwerking op de scharnieren en de benodigde rubberen klemprofielen voor waterdichtheid, is onderstaand het resultaat te zien.

  

 

Om de deuren dicht te houden gebruik ik een elastiek (welke normaliter gebruikt worden voor tenten e.d.) welke eenvoudig rondom een slotbout getrokken wordt. Dit werkt perfect omdat bewegingen van de deur ten opzichte van de carrosserie prima opgevangen worden. Een starre verbinding zou hieronder te lijden hebben.

In de praktijk werken de deuren prima en ze maken, in combinatie met het dak, de auto redelijk waterdicht. Ook windgeruis wordt prima buiten gehouden.

Het gewicht ligt onder de 4 kg per deur, hetgeen prima is maar helaas niet kan concurreren met de Donkervoort deuren met minder dan 1 kilogram.